مهدویت در قرآن کریم 13

قیام قائم
    

  (سَنُریهِمْ آیاتِنا فِی اْلآفاقِ وَ فی أَنْفُسِهِمْ حَتّى یَتَبَیَّنَ لَهُمْ أَنَّهُ الْحَقُّ أَ وَ لَمْ یَکْفِ بِرَبِّکَ أَنَّهُ عَلى کُلِّ شَیْء شَهیدٌ);(1)

  «به زودى نشانه هاى خود را در افق هاى گوناگون و در دل هاى آنان، بدیشان خواهیم نمود، تا برایشان روشن گردد که او خود حق است. آیا کافى نیست که پروردگارت، خود شاهد هر چیزى است؟

تفسیر آیه

  خداوند متعال در این آیه مى فرماید: ما به زودى آیات و نشانه هاى «آفاقى» و «انفسى» را به آنان نشان مى دهیم تا روشن شود که حق کدام است. در اینجا چند احتمال وجود دارد:

  1. نشانه هاى «آفاق» مى تواند آفرینش خورشید و ماه و ستارگان و انواع موجودات زمینى با نظام دقیق آنها و نشانه هاى «اَنفُس» آفرینش دستگاه هاى مختلف در درون بدن باشد.

  2. منظور از نشانه هاى «آفاقى»، پیروزى هایى است که در آینده نصیب مسلمانان در میدان هاى مختلف جنگ و گسترش اسلام در مناطق گوناگون جهان مى شود; و منظور از نشانه هاى «انفسى» نشانه هایى است که به مشرکان مکه نشان داده شد; مانند پیروزى مسلمانان در جنگ.

  3. مراد از نشانه ها، غلبه دین حق (اسلام) بر دیگر ادیان باشد.

تأویل آیه

  در روایات متعددى از حق، به قیام و خروج امام مهدى(علیه السلام) تأویل شده است. ابوبصیر گوید:

  «قُلتُ لَهُ (ابى عبداللّه(علیه السلام)): حَتّى یَتَبَیَّنَ لَهُم اَنَّهُ الحَقُّ قالَ: خُروجُ القائِمِ هُوَ الحَقُّ مِن عِندِاللّه عزَّوَجَلَّ یَراهُ الخَلقَ لابُدَّ مِنه»;(2)

  از امام صادق(علیه السلام) پرسیدم: ]مراد خداوند از[ حَتّى یَتَبَیَّنَ اَنَّهُ الحَقُّ چیست؟ فرمود: «خروج قائم حقى است از طرف خدا، خلق او را مى بینند و چاره اى از آن نیست».

  ابوبصیر همین روایت را از امام باقر(علیه السلام) نقل کرده است.(3)

نکته

  حق و حقیقت امرى است که گذر زمان و حوادث روزگار آن را از بین نمى برد، بلکه خدا مى خواهد آن را آشکار کند تا مردم بدانند فرجام کار در نهایت با راستى و درستى است و تجلّى کامل این بروز و ظهور، با قیام حضرت مهدى(علیه السلام) است.

-------------------------------------

1. فصلت(41)، آیه 53.

2. کافى، ج 8، ح 575، ص 381.

3. نعمانى، الغیبة، باب 14، ح 40.

/ 0 نظر / 5 بازدید