مهدویت در قرآن کریم 16

نابودى باطل، با جلوه گرى حق
    

  (وَ قُل جاءَ الحَقُّ وَزَهَقَ الباطِلُ اِنَّ الباطِلَ کانَ زَهُوقاً);(1)

  «بگو: حق آمد و باطل نابود شد. آرى باطل همواره نابود شدنى است».

تفسیر آیه

  خداوند پس از آنکه به صفات صدق و توکل اشاره نموده و آن دو را شرط ورود به عمل معرفى مى کند; در این آیه به نتیجه حرکت درست اشاره کرده. و ضمن آنکه آن را حق مى شمرد، پیروزى آن را نیز اعلام مى دارد.

  به بیان دیگر، خداوند در این آیه به یک اصل کلى و یک سنت جاویدان الهى اشاره دارد و آن پیروزى حقّ و فنا و نابودى باطل است; چرا که بى ریشه و تهى بوده و از بین رفتنى است.

تأویل آیه

  در روایتى از امام باقر(علیه السلام) آمده است:

  «عن ابى جعفر(علیه السلام) فِى قُولِه عَزَوَجَلَّ: (وَ قُل جاءَ الحَقُّ وَزَهَقَ الباطِلُ) قال: اِذا قامَ القائِمُ ذَهَبَتْ دَولَةُ الباطِلِ»;(2)

  امام باقر(علیه السلام) در باره قول خداوند و قُل جاءَ الحَقُ... فرمود: هنگامى که قائم قیام کند، دولت باطل از بین مى رود.

  از آیه و روایت استفاده مى شود که امکان ندارد «حق» و «باطل» باهم جمع گردد و هر کجا باطل باشد، آنجا حق نیست و وقتى حق آمد، دیگر جایى براى باطل نخواهد بود.

چند نکته

  1. با ظهور و قیام حضرت مهدى(علیه السلام) ـ باطل نابود مى شود و حق همه جا را فرا مى گیرد و عالم گیر مى شود; چنان که پیامبر(صلى الله علیه وآله) فرمود:

  «یَملأ اللّه بِهِ الارضَ عَدلا وَقِسطاً کَما مُلِئت ظُلماً وجَورا»;(3)

  خدا به واسطه او زمین را پر از عدل و داد مى کند; همان گونه که پر از ظلم و جور شده است.

  2. برپایى و دوام باطل وقتى است که همراه با تشکیلات سازمان یافته و تحت مدیریت دولت باشد. با نابودى دولت و تشکیلاتِ باطل، طبیعى است که همه آثار آن از میان مى رود. با قیام حضرت، ریشه باطل (دولت و نهاد تشکیلاتى) از میان مى رود. از این تعبیر جایگاه و اهمیت و نقش دولت روشن مى شود.

------------------------------

1. اسراء(17)، آیه 81.

2. کافى، ج 8، ص 287، ح 432.

3. صدوق، کمال الدین و تمام النعمة، ج 1، ص 287، ح 7.

/ 0 نظر / 17 بازدید