مهدویت در قرآن کریم 14

علامت قیام
    

  (فَاِذا نُقِرَ فِى النّاقُور);(1)

  «پس چون در صور دمیده شود».

تفسیر آیه:

  «ناقور» به معناى کوبیدنى است که به سوراخ کردن مى انجامد. به شیپورى که صداى آن گوش انسان را سوراخ کرده و در مغز فرو مى رود نیز «ناقور» مى گویند. این جمله کنایه از «نفخ صور» است. از آیات و روایات مختلف استفاده مى شود که دو بار در صور دمیده مى شود: نخست در پایان دنیا و آن صداى مرگ است و دومى در آغاز رستاخیز و آن صداى بیدارى است. این صدا به گونه اى است که سراسر جهان را فرا مى گیرد و همه مردم آن را مى شنوند.

تأویل آیه

  هر چند این آیه به «نفخ صور قیامت» تفسیر شده است; ولى در بعضى از روایات، این آیه به الهام و اذن خدا به قیام امام مهدى(علیه السلام) تأویل شده است:

  «عَنْ مُفَضَّلِ بنِ عُمَر عَنْ اَبِى عَبدِاللّه(علیه السلام)فِى قَولِ اللّهِ عَزَّوَجَلَّ (فَاِذا نُقِرَ فِى الناقُور)؟ قالَ: اِنَّ مِنّا اِماماً مُظَفَّراً مُستَتِراً فَاِذا اَرادَ اللّه عَزَّ ذِکرُه اِظهارَ اَمْرِه، نَکَتَ فِى قَلبِه نُکتةً فَظَهَرَ فَقامَ بِاَمرِاللّهِ تَبارَکَ وَتعالى».(2)

چند نکته

  1. حرکت ویژه نیاز به اذن خاص دارد و انسان در هر زمان باید پیرو و مطیع دستور مولا باشد. امام مهدى(علیه السلام) نیز براى ظهور تابع اذن و اجازه خداوند است. و تا زمانى که صور دمیده نشده، باید حرکت عادّى ادامه یابد و تا اذن داده نشود، نباید قیام نهایى حضرت صورت گیرد.

  2. حرکت باید بر اساس خواست و اوامر خدا باشد و تفسیر به رأى و اظهار نظر و برخورد بیرون از چهارچوب مقررات دین و فرمان هاى الهى، پذیرفته نیست.

---------------------------------

1. مدثر(74)، آیه 8.

2. کافى، ج 1، ح 30، ص 343.

/ 0 نظر / 16 بازدید